Sverigedemokraterna är martyrer heter det.
Dom söker motgångar för att få tröst och röst.
Ett förbannat jävla skitsnack naturligtvis. Något folk som saknar argument säger. Lika utvattnat som rasist/nazist-stämpeln.
I tur och ordning skulle alltså Sverigedemokrater gilla:
Att deras hemsida hackas och ligger nere ett antal dagar under valrörelsens mest intensiva period
Att få sina möten störda av skrammel och visslingar
Att få sina fönster krossade
Att bli misshandlade
Att inte få möjlighet att delta i en slutdebatt på SVT där SVT under modern tid ALLTID gjort undantag för dom partier som legat över 4 % i opinionsundersökningarna inför valet (man har låtit KD vara med trots att dom inte var med i riksdagen, man har låtit Ny demokrati delta trots att dom inte var med i riksdagen. Det enda undantaget som man kan hitta är Miljöpartiet, som visserligen inte fick delta i själva debatten, men som däremot fick ett EGET inslag i programmet där dom fick framföra sitt budskap oemotsagda –Något som SD alldeles säkert inte hade tackat nej till:) ).
Men så har vi då den där beryktade reklamfilmen.
Jag ska inte säga att jag är någon expert på juridik, och vad som gäller i lagen om hets mot folkgrupp, eller yttrandefrihetslagen. Det är säkert ganska luddiga lagar utan skarpa skiljelinjer, men att reklamen skulle stoppas av TV4 kan inte ha kommit som en överraskning för Björn Söder, även om han och Jimmie Åkesson naturligtvis hävdar motsatsen.
TV4 är trots allt ansvarig utgivare, och symboliken med den mörka, hotfulla miljön och barnvagnskvinnorna i burqa är ju minst sagt… ehemm, tydlig…
Jag törs som sagt var inte svara för det juridiska. Troligtvis bryter inte filmen mot någon lag, men hade TV4: a sänt reklamen så hade dom slagit rekord i TV/radioanmälningar.
Deras beslut var kanske en form av avtalsbrott, men hade dom verkligen något alternativ?
Det handlar ju inte bara om lagen där, det handlar ju också om säkerheten för dom som jobbar på TV4. TV4:a hade kunnat bli ett nytt Jyllandsposten med hot som skulle tvinga dom att tillslut bygga taggtrådsbarriärer där nere i Värtan.
För mig är det ganska självklart att det hela var en kupp från SD: s sida. En jävligt smart kupp kan tilläggas. För i och med att TV4 gick ut med att dom inte skulle sända reklamen så tog SD på sig martyrrollen (japp, äntligen fick dom använda sig av den, och det känns ju inte mer än rätt med tanke på hur många gånger folk har ropat varg!),
Resultatet blev naturligtvis att videon fick en enorm spridning på Internet.
Vad kan det vara uppe i nu? En miljon views kanske? Och även fast budskapet i filmen var grovt överdrivet (ja, SD är på det klara med att burqa inte är ett särdeles vanligt plagg i Sverige) så nådde filmen ändå ut till väldigt många.
Och naturligtvis lockades många också av det hårda bildspråket.
I mångt och mycket sätter den fingret på samma sak som ”Mohammed som rondellhund” av Lars Vilks, nämligen att visa på vad som inte får debatteras i det här landet: den västerländska sharialagen om ni så vill.
Steg nummer två i SD: s reklamsatsning var när filmen klipptes om för att passa TV4: s önskemål. Man vitpixlade helt enkelt bort allt det onda och satte dit en stor censurskylt. "Censurerat av TV4"
Det är helt enkelt genialt!
Jag tror ärligt talat inte att jag har sett en smartare reklam tidigare. Och TV4, hur mycket dom än hade velat, kan naturligtvis inte neka SD att visa den censurerade versionen.
Den spridning som SD-reklamen kommer få är naturligtvis helt enorm jämfört med dom andra partiernas menlösa dravvel till verklighetsfrånvänd dynga.
Och SD kan för första gången spela ut martyrrollen och verkligen gotta sig i sin roll som röstfiskande offer. –Det är dom i sanning värda efter alla jävla uppoffringar och slit!
Den censurerade versionen, riktiga versionen:
Friday, September 3, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Många såg nog risken att den skulle bli stoppad av TV4, men troligtvis räknade man inte med det. Enligt uppgifter jag fått mig till del var det lite för mycket arbete med filmen för att producera den enbart för att få den stoppad.
ReplyDeleteVisst har du rätt Robsten. Jag ville spetsa till det lite. Jag önskar att SD hade varit riktigt så framseende. Men naturligtvis fanns tanken sådär lite i bakhuvudet. Sedan var det väl en del slump med i ekvationen. För TV4:a hade naturligtvis kunnat godta reklamen direkt.
ReplyDeleteJag är tvärsäker på att man visste att detta skulle ske. De är inga dumskallar, sen att man så klart måste vara korrekt och säga att "oj sände de den inte" begriper ju alla.
ReplyDelete