Monday, May 2, 2011

Konspirationsteorier är förbannat tröttsamma

Jag hade fel om Usama bin Laden. Innan gårdagen var jag ganska säker på att han var död sedan länge. Inte för att ”USA tjänar på att hålla myten om honom levande”, för att ”Benazir Bhutto sa det i en intervju” eller för att ”han aldrig existerat”.

Nej, det handlade helt enkelt om ett antagande från min sida efter att hans videofilmer i stort sett hade ersatts med ljudband (som jag kände borde vara ganska lätta att förfalska). Det handlade också om att hans roll som mentor och guida till terrorister i stort sett ersattes av nya män med skägg.
Jag trodde också att han skulle ha svårt att klara sig rent medicinskt med tanke på att han var i behov av daglig dialys.

Jag vill hävda att jag hade god grund till min tro, men efter gårdagens nyhet så ersattes naturligtvis min tro till ett faktiskt vetande.
Det var inget svårt. Jag hade fel. Jag är man nog att erkänna det.

Till skillnad från Jan Myrdal som enligt egen utsago haft fel EN gång i hela sitt liv så drar jag förhastade slutsatser ganska så frekvent.

Men jag förstod förstås genast vad rapporterna om Bin Ladens död skulle leda till: konspirationer till förbannelser, den ena mer vrickad än den andra.

Varför slängdes kroppen i havet?
Tja, vad sägs om för att man inte vill ha en martyrgrav dit anhängare kan bege sig och tillbe sin ledare??
Vad sägs om respekt mot en religion som kan ta varje handling som en direkt krigsförklaring? -Jag är säker på att väldigt många muslimer hade sett ett amerikanskt omhändertagande av kroppen som en direkt hån mot deras traditioner om hur man ska behandla en död muslim.
Och om man hade sparat kroppen så hade man behövt ta ställning till en rad svåra frågor: Var skulle han få sin sista vila? Skulle detta land vilja ha honom begrav där? Hur skulle säkerheten kring kroppen bevaras? Vilka skulle se närvaron av hans grav som en skymf och vilka skulle vara beredda att försvara hans lik med sitt eget liv?

Varför ens göra politik av frågan när dödandet och ett DNA-test räcker?
Dessutom, är det någon som tror att konspiratörer hade nöjt sig med en kropp? Redan efter någon timme låg information uppe om att det var look-a-.like som hade dödats…
Inte ens bilderna som jag förväntar kommer dyka upp snart kommer vara nog för folk som bestämt sig.

Och det värsta av allt är kanske dom personer som lyfter upp Benazir Bhutto (må hon vila i frid) i debatten. Hon sa FEL. Okej? Det händer faktiskt att folk säger fel ibland, som Margareta Sandstedt om ni minns det? Det är sådant som sker.



Slutligen så tror jag att Bin Ladens död varken kommer göra till eller från i ”kriget mot terrorismen”. Vi kommer fortsatt få se självmordsbombningar, halshuggningar och Amerikansk (samt svensk…) närvaro i konflikter som vi borde hålla oss så långt bort som möjligt från, och som ALDRIG kommer leda till något vackert och rosenrött slut.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sakrare-varld-utan-bin-ladin_6133733.svd

No comments:

Post a Comment