Friday, April 23, 2010

”Var femte mamma ljuger om vem som är fadern till deras barn”

Jag känner mig nödgad att skriva en kort liten text i detta ämne då jag hört denna Klintbergare presenteras som ren fakta ganska många gånger nu.
Det hela började med att The Guardian skrev en artikel om fadermålstest i England. I dom fall där DNA-test genomförts för att avgöra vem fadern är så har det i vart femte fall visat sig vara en annan man än den som modern uppgett.

Detta hade varit fine and dandy om det inte vore för dumskallar som tolkat detta som att var femte mamma ljuger om vem som var far till deras barn.

Tyvärr har den förvrängda lögnen ”en av fem mammor ljuger” fått rejäl spridning.
Jag har hört det på jobbet, jag har hört det bland vänner, jag har hört det på TV.

Statsvetaren Stig-Björn Ljunggren delgav denna myt i TV-programmet ”Boston tea party”.
Detta presenterades då som ett av dom sätt som ”kvinnor” opererar på för att få sin vilja igenom. En annan skulle vara att dom ljuger om sitt P-pilleranvändande för att på så sätt ”lura” killen till att bli fader. Även den ”sanningen” kan vi nog sätta rejäla citationstecken på.

Siffrorna kommer ursprungligen från Child support agency i England. Dom handhar ärenden där barnets boförälder (i dom flesta fall modern) får underhåll från den andra parten (i dom flesta fall fadern).
Av deras totala ärenden under 2007-2008 så var det enbart 1 % som resulterade i fadermålstest. I dessa test var det alltså en av fem där modern ljög/uppgav fel person.

Omskrivet skulle man kunna säga att EN av FEMHUNDRA av dom totala ärendena hos CSA, eller 0,2 % har visat på kvinnor som angett fel namn på fadern.

Det är svårt att veta hur stor del av världens kvinnor som ljuger om vem som gjort dom på smällen, men det är jävligt skrämmande att det finns folk som sprider den här typen av myter vidare, och som verkligen TROR på dom utan att ifrågasätta.

Det är dags att krossa myter om kvinnor som någon slags moderna häxor som använder sina ondskefulla krafter för att få sin vilja igenom. Det är dags att folk börjar ifrågasätta ”sanningar” när dom så uppenbart är felaktiga.

http://www.guardian.co.uk/politics/2008/aug/01/freedomofinformation.childprotection

5 comments:

  1. Jag har nog aldrig hört att var femte kvinna ljuger om vem pappan är. Däremot får man ju ofta hur vilka onda varelser vi är som tvingar killar att bli pappa mot sin vilja.. Håll då för fan *** i byxan om man inte vill riskera det. För vem säger att ansvaret ligger alena på oss att se till att det inte blir bebisar av ett one-night stand?

    Sen finns det ofta skäl till varför man inte berättar. Vanligare än vad man kan tro. Många väljer hellre att ha fader okänd och låta folk prata skit om att de ska ha flängt runt så mycket att de inte vet vem pappan är..men sanningen är en annan..MEN så klart så finns det tjejer som är precis som killar, har fler sexuella relationer samtidigt. Men det är ju tabu om man är tjej. Och då kan det ibland vara svårt att veta vem det är.

    ReplyDelete
  2. Jag slår vad om att du kommer höra det ganska snart, det är en historia som går just nu.

    ReplyDelete
  3. Undrar hur många pappor det skulle bli som skulle "ljuga" om vem mamman var om ni kunde föda barn?

    Tror skillnaden vore noll.

    Fast, en ensamstående pappa kan ju aldrig vara den onde. För då heter det att man tar ansvar och ser till barnets bästa. Usch, nu låter jag som en grinig feminist men jag är bara så trött på dubbelmoralen som råder i denna fråga. Samtidigt som jag är förbannad på att vi tjejer har lättare att vinna en vårdnadstvist än ni killar.

    ReplyDelete
  4. Killar tar definitivt lättare på sädspillandet än kvinnor. Så jag tror ärligt talat att män skulle ha en fallenhet att ljuga/minnas fel i större utsträckning. Sedan är vårdnadstvister en annan femma. Jag håller med om att det borde bli mer jämlikt på det området: dvs att männens chans att få vårdnad borde vara större än vad den är i dag.

    ReplyDelete
  5. Så med andra ord så stämmer det att var femte mamma ljuger om vem fadern är.

    ReplyDelete