Saturday, February 13, 2010

En dag på Youtube

Jag har för mycket fritid…
Jag kan verkligen sitta nån timme eller fem, och bara trycka mig fram mellan olika klipp på youtube. Vägarna fram till guldkornen kan vara helt Bizzarra. Ibland minns jag inte ens hur det gick till. Som i dag. Det hela började med att jag letade efter Tom Green-klipp. Bland annat stötte jag på detta klassiska ”Slutmobile” klipp där Tom målar om sin farsas bil.



Tom Green är enligt mig en grovt underskattad komiker som var pionjär när det gäller den grovkorniga MTV-humorn som slog igenom i slutet av 90-talet. Hans efterföljare har varit många, alla från Fredrik och Filip till Pjamas-gänget, Dom Joly, Jamie Kennedy, Andy Milonakis och Bam Magera.

Nåväl, det hela fortsatte med att jag kollade in videor där Tom Green och en rad kända rappare, som Xzibit och Flavor Flav körde freestyles. Tom Green har ju haft en karriär som rappare innan han blev ett namn för TV.



I slutet av det där klippet med Tom Green och Xzibit så hör man beatboxaren Rahzel. Därför var steget inte långt till denna intervju som Nardwuar gjorde med Rahzel:



Där igenom hamnade jag slutligen vid detta fantastiska klipp med två av musikvärldens största genier:



Och nu menar jag verkligen genier i ordets rätta bemärkelse. Rahzel är "the godfather of noise", världens bästa beatboxare. Han har arbetat med alla från Justin Timberlake till Björk. Han har även gjort saker solo:



Och sedan Mike Patton då, en gång i tiden sångare i Faith no more, nu mera frilansmusiker i en rad olika band med skiftande inriktningar. I det här exemplet gruppen Tomahawk:



Att Patton och Rahzel skulle paras ihop vid något tillfälle var naturligtvis svårt att förutspå, men det är fullständigt logiskt om man tänker efter.
Det ligger i bägges natur att jämt söka nya grepp och stilar. Det är en "match made in heaven" skulle man kunna säga. Deras samarbete är lika naturligt som en sökväg på youtube.

No comments:

Post a Comment