Monday, December 14, 2009

Kroppskontroll

Dagens bloggpost avhandlar något så underligt som kroppskontroll. Visst, det är kanske en ursäkt för mig att länka till fantastiska youtubeklipp, men dom här personerna har ändå det här med kroppskontrollen gemensamt.

Jag vet inte om jag är ensam om att fascineras av människor som tycks sakna fysiska begränsningar, som trotsar gravitation och tröghetslagar, som tycks kunna stanna upp i luften innan dom tar mark? Det må så vara men bättre än så här blir det inte.

Först ut är skejtaren Rodney Mullen. Över 39 trick har han kommit på och namngett, däribland två av dom mest väsentliga och grundläggande för alla skejtare: flatground-kickflip och ollien. Lägg där till närmast omöjliga trick som Casper slide och darkslide (där man grindar på skatens ovansida).

Rodneys innovativa förmåga när det gäller street-skejten kommer sig av att han till en början förvägrades åka i ramp av sin far. Han var tvungen att hålla sig på familjens garageuppfart, och det begränsade utrymmet gjorde att han utvecklade en fantastisk teknik på små utrymmen:



Med en medfödd polioskada på benen var det inte en självklarhet för franskfödde Junior att bli breakdancare, men utan ett endaste mått av “tycka-synd-om-mig-syndrom” har Junior tränat sin överkropp till omänsklig styrka och är i dag en av dom bästa i världen på sitt gebit:



En annan person som dansar, fast med lite mindre råstyrka är David Elsewhere:



Sist ut är en av mina favoritwrestlare, Takuya Sugi (mannen med hundra identiteter).
Den gamla wrestlinglegenden Hayabusa sa att varje gång han slängde sig över topprepen så gjorde det FRUKTANSVÄRT ont. När Takuya Sugi kastar sig ut i publikhavet så ser det ut att vara helt naturligt, som att landningen knappt ens känns. Jag tror inte det finns någon wrestlare i världen som är lika tekniskt fulländad som Takuya.

No comments:

Post a Comment