Friday, June 26, 2009

Mjölken hade sinat men man ville ändå mjölka

Man måste ju ändå avhandla ämnet Michael Jackson en dag som denna.
Även fast jag själv aldrig har gillat hans musik så är jag naturligtvis inte helt oberörd inför Michael Jackson som människa och fenomenet.
Jag har i högsta grad varit en del av MTV-generationen även om min idoldyrkan aldrig varit riktad mot den mjäkiga soul-popartisten .
Tvärtom, dagen då Michael Jacksons skiva ”Dangerous” petades från Billboardlistan av Nirvanas skiva ”Nevermind” var ett av dom vackraste ögonblicken i musikhistorien i mitt tycke.

Jag tycker att Michaels död säger en hel del om ”the American dream” och hur den är totalt oförlåtande mot dom som ramlar av från tronen.
Hur många konserter var Michael bokad till att spela? Femtio bara i London…
Konsertarrangören AEG hade redan sålt biljetter för 650 miljoner kronor.
Det här kommer bli en dyr historia. AEG kommer att få ta den huvudsakliga ekonomiska smällen själva. Försäkringsbolagen har nämligen inte skrivit avtal på att dom ska ta ansvar vid inställda konserterna.

Dom fruktade, och det på goda grunder, att Michael Jackson inte var i så bra form (undrar var den uppfattningen kom ifrån?).
AEG bedyrade att Michael var i toppform, och lyckades till och med hitta ”läkare” som kunde sätta sina signaturer på detta ”faktum”.
Jag är osäker på hur dom där ”läkarna” nådde sin slutsats? Själv hade jag varit väldigt tveksam till att ge grönt ljus till en kille som sitter i rullstol, tuggar smärtstillande och väger 45 kilo, men så är ju jag å andra sidan bara en simpel lekman på området…

Man slutar inte mjölka en kassako.
The show must go on helt enkelt.

http://www.e24.se/lifestyle/kultur/artikel_1415705.e24

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_3124327.svd

No comments:

Post a Comment