Sunday, December 13, 2009

KTH-rapport visar på ökade intäkter för musikindustrin i Sverige under 2000-talet

Japp, det är slutsatsen som man kan dra av rapporten. Och visst, tittar man på faktiska siffror så stämmer det säkert. Skivbolagen har tappat ungefär hälften av sina intäkter, men detta har avvägts av ökade intäkter för livespelningar.

Jag ifrågasätter inte det (även om det hade varit intressant att se hur det såg ut INNAN år 2000 eftersom att fildelningen då redan var igång).

Vad som också vore intressant att se är VILKEN SORTS artister som fått ökade intäkter och vilka som har förlorat på fildelningen? Där är forskningsrapporten (vad det verkar, har inte läst hela) lika mycket värd som en sammetstavla av två hånglande delfiner i en solnedgång.

För det är ju ungefär den kvaliteten vi talar om när det gäller vilka artister det är som lever gott under nedladdningens tidegång är jag rädd. Det är inte bra artister. Det är rakt igenom usla artister som frodas i det klimatet.

Att det överhuvudtaget finns människor i Sverige som ger upp allt vad ekonomisk trygghet heter för att satsa på att göra smal och bra musik är något som vi borde tacka vår lyckliga stjärna för.

Dom som lever gott har hängt med i kommersialismen. Det är arenarock på Ericsson Globe (japp, den heter faktiskt så numera). Det är svulstig operapop. Dansband. Samlingsskivor med knasiga grodor och falsettsjungande Smurfer. Det är sommarturnéer där Thomas Ledin åker runt bland slottsruiner och kränger bilar till gubbar i City shorts.

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/artister-vinnare-pa-fildelningen-1.1012896

2 comments:

  1. Vad som är en bra artist kan man ju diskutera men tuggummipop har ju alltid funnits och ofta varit den musik som omsatt mest pengar så det är ju inget nytt egentligen. Tack vare internet så har dock många upptäckt smalare artister och det utan att behöva fildela illegalt, för väldigt många små artister och bolag har bra hemsidor och Youtube klipp lätt tillgängliga.

    ReplyDelete
  2. Frippe. Du har alldeles rätt i att spridningen ökat för smala artister tack vare internet. Det är det inget tvivel om. Däremot är jag fullständigt övertygad om att dom nya vägar som skivbolaget tagit i nedladdningstider enbart har gynnat stora artister. Jag menar, Kent tjänar fruktansvärt mycket pengar idag, men om ett nytt "Kent" hade dykt upp, hade dom då ens fått ge ut en skiva?
    Titta bara på vilka artister som spelar på Globen. Hälften av dom som kommer hit trodde man inte ens levde längre...

    ReplyDelete