Thursday, January 29, 2009

Dagens Debatt SVT

Debatt på Torsdagar känns som ett måste nu när jag har börjat blogga. Det är alltid hätskt och oförsonligt, precis så som jag gillar det.

Rasismen på Södertälje sjukhus intensivvårdsavdelning känns som en helt naturlig konsekvens av sjukhusets geografiska belägenhet. Om jag hade arbetat i Södertälje så hade jag blivit tokig. Jag kan förstå att folk sjunger sånger om talibaner och snackar illa om romer på fikarasterna. Men samtidigt, det är ALDRIG okej. I dessa tider där i stort sett varje tidningsrubrik angående våld och brott döljer en vitpixlad utlandsfödd så skapas det lätt rasistiska stämningar på arbetsplatser, men det är inte okej att bli osaklig och börja slänga sig med uttryck som "blattar". "talibaner", "kulturberikare" mm. Jag tycker att Peter och Peter var jävligt modiga som vågade gå ut med sina erfarenheter. Förhoppningsvis kan man få bort rasistiska tillmälen. Men som sagt, ilskan och frustrationen som sköterskorna känner i sin vardag kan inte arbetas bort med mångfaldhetsplaner. Det måste ske en övergripande samhällsförändring som på inget sätt tolererar att män talar för sina fruar, eller att döttrar inte får öppna munnen för sina bröder och kusiner.

Konstdebatten om Anna Odells(?) psykfallsverk missade målet som alla debatter som rör provocerande konst. Om den inbjudna konstnärinnan hade kommit till poängen innan programtiden och Jannes tålamod rann ut så hade vi kanske fått höra något väldig intressant, nämnligen frågan om ansvar. Folk tror att konstnärer ser sig som förmer, att dom inte tillhör samhället. Sanningen är att konstnärer som gör provocerande saker är beredda att ta sitt straff. Just detta konstverk vet jag ingenting om, ingen annan heller för den delen, och jag vet inte vad Annas poäng med verket var, men jag är fullständigt övertygad om att hon är beredd på både debatten och dom konsekvenser som hennes handlande kommer få.

No comments:

Post a Comment