Friday, January 30, 2009

En sko som symbolhandling

Jag vet att många har svårt att greppa det här, men skorna som kastades mot George W Bush var en symbolhandling. Dom flesta av oss har svårt att greppa vad en symbolhandling innebär eftersom att vi inte har några sådana i Sverige. Vi kanske känner till att folk från vissa kulturer använder uttrycket "Jag knullar din morsa" som det mest fruktansvärda man kan göra mot en annan människa (och jag skriver göra här eftersom att det är en symbolisk handling som för dessa människor är mycket värre än orden i sig).
I Sverige betyder ord inte mer än orden i sig. Vi blir inte fruktansvärt upprörda om någon säger "fuck" eller "faan". Vi tycker att ett par kastade skor mot en korkad amerikansk president är roliga. Och det är det också. Men symbolhandlingen "att visa undersidan av sina skor mot en annan människa" är i Irak ungefär motsvarigt till att kissa den personen i munnen. I Irak så är det värre att kasta skor på någon än att repa deras bil. Mycket värre. När Saddamstatyn revs ner så sprang män (vissa säger betalda av USA) fram och slog med sin sandaler på statyns ansikte. Det är den yttersta hathandlingen.
Visst har Irakier rätt att hata USA och Bush, men jag vill verkligen att ni ska förstå vad handlingen innebär. Muntadhar al-Zeidi som kastade skorna riskerar fängelsestraff. Själv hoppas jag att han slipper fängelsestraff eftersom att Symbolhandlingar är något av det löjligaste som finns. Jag hoppas att alla sådana banala kulturyttringar försvinner och ersätts av logik istället, där saker är vad dom är och inget annat. Nu har konstnären Laith al-Amari gjort en staty av en av skorna, en gigantisk sak i glasfiber och koppar. Men som sagt, jag hoppas att ni förstår varför statyn rests och varför Muntadhar al-Zeidi hyllas. Det är inte för att det var en ”rolig grej”, eller för att det var en ”uppkäftig protest”, det är för att många Irakier anser att demokrati är värd att visa undersidan av sin sko.


No comments:

Post a Comment