Monday, January 26, 2009

Mammut / Mammoth

Förväntningarna på Lukas Moodyssons nya film har varit höga. För min egen del har dom varit närmast sjukligt höga. Enligt mig så måste Lukas filmer bedöma på en helt annan skala än andra regissörers filmer. Jag menar, det var ju självklart att Mammut skulle bli bra, frågan var om den skulle bli "Lukas-bra"?
Och, ja, jo, det tycker jag nog att den är. Den är emotionell som alla av hans tidigare filmer och man blir verkligen berörd av den korkade men sanna verklighet som han gång på gång målar upp.
Det finns nog ingen regissör i världen som är så bra på att visa upp mänskligt beteende så realistiskt som Lukas. Folk brukar bli ängsliga när det är för nära ”hemmaplan” och jag minns fortfarande dom många nervösa skratten som den unga delen av publiken fyrade av under visningarna av Fucking Åmål. Sexpackskartongen på huvudet under hemmafesten var lite FÖR sann för en del av oss...
I Mammut har jag lite svårare att hitta mig själv. Jag är varken fattig filipin, prostituerade thailändska eller rik amerikan. För karriärmänniskor som försöker pussla ihop ”grabbarnas” hockeytider med Au pair-flickans schema kommer dock filmen pricka rätt i hjärtat. Det kommer bli många nervöst plågade leenden från Brommapappor och Brommammor i publiken.

No comments:

Post a Comment