Tuesday, January 20, 2009

Jacques Wallner

Det finns vissa människor som försvinner in och ut ur ens medvetande. Under långa perioder glömmer man bort deras namn och ansikte, men så gör dom entré igen och minnena kommer tillbaka. En sådan person är Jacques Wallner. Jag minns honom från 90-talet då han ibland brukade vara gäst i Aschbergs program. Han var som alla andra av Roberts gäster med i egenskap av provokatör. Jacques var alltid rolig att se. Han hade en skön style, han pratade med bred stockholmsdialekt och bar kravatt.
En gång när veganism diskuterade (kan ha varit med Peter Wahlbeck) så drog Jacques den klassiska repliken "Jag älskar djur, gärna med någon god sås på".
Efter det föll hans namn i glömska för min del. Det var flera år senare som jag hörde hans röst igen. Denna gången som medarbetare på DN när Hassangänget ringde dit för att busa. Det var inte Jacques som blev lurad, han kopplade bara samtalet vidare men det var ändå kul att höra hans röst.
Ytterligare något år gick, innan jag nu nyligen fick se hans nuna på TV.
Han var med på SVT: s morgonsändningar och uttalade sig om SAAB: s framtid. Han hade visst blivit Motorjournalist på DN. Det är säkerligen så att han har jobbat där i många herrans år, men jag läser sällan DN och allra minst då bilreportagen.
Jacques hade skaffat sig ett galet stort helskägg. Han såg ut som Per Fritzells rollkaraktär "Rollo Rotting" i Galenskaparnasketchen "Hobby" där en Ulk ska hyvlas.

No comments:

Post a Comment