Tuesday, August 18, 2009

Förvänta er ingen uppföljning

På TV4: a nyheterna häromdagen sades det att Fackförbundet Unionen skulle göra en granskning av Callcenter-branschen.
Jag vet inte varför dom plötsligt fått eld i baken: det är ju inte direkt som att branschen ser annorlunda ut i dag jämfört med för tio år sedan? Visserligen har Unionen bara funnits sedan 2008, men Sif och HTF (vilka tillsammans bildade Unionen) har inte gjort ett skit tidigare, så det är förvånande att dom reagerar nu.

Lönerna i branschen ligger oftast på 70-90 spänn i timmen (vilket inkluderar semesterersättning). Om det handlar om telefonförsäljning så är dessutom lönen oftast nästintill hundra procent provisionsbaserad.
-Säljer du ingenting så får du ingen lön.

Anställningstrygghet och ersättning vid sjukdom?
–HAHAHAHAHAHAHA, trodde du det eller?!
Den vanligaste anställningsformen i branschen är kvällsjobb, halvtidstjänster, timanställningar etc. Möjligheten att jobba mer än tjugo timmar i veckan ens om du skulle önska det är i stort sett omöjlig. Vissa tider är inte lönande att ha bemanning helt enkelt.

Dessa ”timanställningar vid behov” gör det dessutom svårt att kombinera jobbet med andra anställningar.

Arbetet mäts i allt från antal samtal per dag och försäljningsstatistik, till hur många minuter man går på toaletten. Många av företagen har system som räknar bort toalettminuter från lönen.

Oftast har dessa företagen till och med lyckats skriva avtal med facket där dom de facto UNDANTAS från krav som övriga branscher tvingas rätta sig efter.

Så situationen kan ärligt talat inte vara en nyhet för Unionen eller något annat fackförbund i Sverige. Det kan inte vara en nyhet för något av dom politiska partierna som suttit vid makten under dessa år.
Man har vetat men blundat.

Jag antar att jag borde glädja mig över att det nu äntligen görs en granskning av den äckligaste av alla branscher men ärligt talat, jag har slutat tro på sagor.
Jag förväntar mig ingen uppföljning från Unionen när det gäller granskningen.

Fortsatt kommer vissa människor vara värda att offra.

No comments:

Post a Comment