Wednesday, August 5, 2009

Hang the DJ

Stefan Thungren, en av kreatörerna bakom den underbara serien Stockholmsnatt skriver en väldigt intressant krönika i Svenska dagbladet angående en händelse som inträffade den 12 juli 1979 i Chicago. En radio-Dj vid namn Steve Dahl hade fått sparken från en radiokanal för att han spelade för mycket rock. Med hjälp av en konkurrerande radiostation anordnade Steve denna dag en ”Disco demolition night” på Comiskey park där 10 000 disco-skivor sprängdes i luften.
Aktionen ägde rum i pausen till en baseballmatch men det hela spårade ur och folk stormade arenan och störde ordningen.

Detta var bara en av många aktioner i USA där discoplattor förstördes, och Stefan vill gärna få det till en attack mot homosexuella på något sätt? Där fattar jag inte riktigt hur Stefan tänker?

Jag vet att Stefan brukar trycka på att många av hans favoritartister är homosexuella, svarta män, men jag förstår inte riktigt hur han kan få hans egna favoriter att bli talesmän för en hel musikscen?
Normen inom discon var helt klart den heterosexuella.
Låtarna, texterna, artisterna, publiken –Det var väldigt mainstream och konventionellt på dom flesta håll.
Men visst, discomusiken lockade fler homosexuella än exempelvis Sabbath och Clearence, det ska jag inte ta ifrån honom.

Men Jag tycker ändå att det är dumt att anta att alla homosexuella (män?) skulle ha dålig musiksmak. Jag menar, inte ens jag är så fördomsfull att jag skulle kategorisera in alla dessa i någon slags ytlig discomall.
Och påhoppen på discomusiken kom verkligen inte bara från red necks med förkärlek till amerikansk bajsrock, den kom lika mycket från punk och poprörelsen.

Hatet var aldrig homofobiskt när Grisen skriker sjöng att dom hatade Travolta, skateboards och disco.
Hatet var aldrig rasistiskt när Morrissey sjöng att han ville hänga DJ: n eftersom att musiken inte hade någon betydelse i hans liv.

Det var bara genuint hat helt enkelt. Folk var fed up på att radio bara spelade SKIT.

Jag önskar ärligt talat att man kunde spränga Discoskivor varje dag!
Fast självklart, under mer ordnade former...

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3272285.svd


No comments:

Post a Comment