Friday, August 14, 2009

Magnus Uggla kommer överleva

Jag är kär i musiktjänsten Spotify. Långt ifrån allt finns, men det är ändå tillräckligt för att upptäckarglädjen ska väckas. Just nu lyssnar jag exempelvis på Nofx-skivan ”Maximum rocknroll”. Den står förvisso i bokhyllan bara några meter bort, men jag orkar inte sträcka mig och det känns fint att skänka något ören till sångaren, den gode ”Fat Mike”.

Magnus Uggla är mindre glad. Han känner sig lurad av Sony och Spotify. Han har inte alls fått den avkastning som han hade önskat.

Jag kan förstå varför Uggla känner som han gör.
Han är van vid att dra in stora stålar på skivförsäljning.
Hans publik är inte ung, trendkänslig eller teknikmedveten.
Hans publik köper gärna skräpmusik till skräpmaten och sköljer ner det hela med en Slush puppie. Hans publik köper musik efter att ha sett reklam på TV: 30-sekundersklipp som förmedlar vad man ska tycka och gilla.

Bensinmackar är snart det enda ställe där musik fortfarande säljs.
Resultatet: Dansband, Magnus Uggla och Smurf-hits toppar listorna.
Skivbutikerna frontar några skivor mest för syns skull men har i praktiken blivit DVD och Blue-Ray-återförsäljare.

Uggla är i sanning ett offer för sitt skivbolag Sony i detta fall. Han är van vid att dra in sin årliga mille. Han förlorar intäkter på att musiken ligger på Spotify. Sony däremot har ägarintressen i Spotify och Internationellt sett så är Uggla inte mer än en liten skit i deras ögon.

Men dom blidkar säkert Uggla, hans musik kommer plockas ner så småningom (dom vill bara rida ut mediestormen med allt vad det innebär av gratisreklam och pengagivande knapptryckningar).

För andra artister är verkligheten den att skivförsäljningen är obefintlig. Det är bara nostalgi som säljer i dag. Nya svenska artister som Those dancing days, Frida Hyvönen, Henok etc säljer ingenting. Det är inte det att dom skulle vara sämre än gårdagens artister. Tvärtom, det handlar om att dagens ungdom har vant sig vid att få all musik gratis.
Dom har vant sig att få det gratis på samma sätt som Magnus Uggla har vant sig vid att få det där tjocka kuvertet med sedelbuntar.

För små artister är Spotify en möjlighet att överhuvudtaget få in en inkomst på annat än konserter. För små artister är hundra spänn bättre än noll. För små artister är intäkterna från Spotify bonus.
Det handlar inte om några jättesummor men det är bättre än ingenting.

Det finns ju nämligen en felaktig uppfattning om hur situationen ser ut idag.
Många tror att noll gånger noll blir en miljon av någon anledning…
Folk tror att:
A) …dom flesta artister drar in feta kulor på konsertspelningar
B) …dom flesta artister fortsatt tjänar mycket pengar på skivförsäljning, Spotify, I-tunes etc

Detta är naturligtvis helt felaktigt. Dom flesta artister tjänar långt under snittet.
Dom flesta artister sliter verkligen för att möta meets end.
Alla, utan undantag, har dessutom att brottas med att karriären kan upphöra när som helst.
Det är svårt att förbli aktuell i tio år.
Och sedan då? En civil karriär? Med vilken erfarenhet då?
Jag avundas verkligen inte dom som lever under den pressen.

När jag såg Spotify för första gången för något år sedan så fanns det väldigt mycket mer musik än det som finns där i dag. Och utbudet kommer naturligtvis att minska även längre fram.

Att det fortfarande ligger så mycket musik på Spotify beror naturligtvis på att skivbranschen på många sätt har kapitulerat inför sin egen död.
Dom har insett att sötebrödsdagarna är över.

Den andra aspekten är att dom vill testa vilken avkastning som projektet trots allt kan tänkas ge? Dom vill se hur försäljningssiffrorna påverkas. Vad skillnaden kommer att bli mellan stora, medelstora och små artister.

Ganska snart kommer dom inse hur det här fungerar. Dom kommer nå slutsatsen att det inte är någon idé att ha artister som Madonna och Michael Jackson representerade på Spotify, det är en ren förlustaffär.
Dom (i och för sig små) vinsterna kommer istället dras in på artister som ändå inte säljer några skivor: Obskyra artister, utgångna titlar etc.

Uggla då? Jo, han kommer fortsatt att dra in sin mille:
En medelklass-svensson som går in på Statoil för att köpa varmkorv är en köpkraft som Spotify aldrig kan tävla med.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3348371.svd
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3346235.svd
http://www.svd.se/naringsliv/it/artikel_3348233.svd

2 comments:

  1. Intressant inlägg! Några små synpunkter.

    Sett till antalet artister som finns på Spotify idag är antalet skyhögt högre än för ett år sedan. Majoriteten är dock totalt okända. Däremot fanns det ju fler profilartister inom olika genrer innan den officiella lanseringen (som medförde hårdare krav på rättigheter).

    Att det fortfarande finns mycket musik på Spotify beror på att det är lönsamt för de stora skivbolagen. De tjänar pengar på varje artist, medan den enskilda artisten kanske inte tjänar multum. Dessutom får Spotify folk att sluta piratkopiera musik, vilket anses som en stor vinst för skivbolagen.

    När nu Spotify blivit en stor hit får man inte heller glömma bort värdet av att enbart få finnas med där för en artist. Visst, det genererar inga stora intäkter på kort sikt, men det ger förutsättningar för att tjäna pengar på annat. Och på lång sikt kommer artisterna tjäna mer på Spotify än på mp3-försäljning.

    Till sist tror jag att du har fel angående Madonna och Michael Jackson. Om för många artister försvinner från Spotify kommer folk att sluta använda tjänsten och då är skivbolagen tillbaka på ruta ett igen. Detta garanterar att de kommer att finnas kvar. På sikt tror jag också att flera av de större artister som nu saknas kan komma tillbaka. Dock krävs det att Spotify växer till sig och börjar på med vinst för att det ska bli en realitet.

    ReplyDelete
  2. Tack för det initierade inlägget. Naturligtvis kommer Spotify generera större intäkt för artister och skivbolag än MP3-försäljning. Det gör det nog redan i dag. Men sanningen är den att varken MP3-försäljning eller Spotify genererar tillräckligt för att det ska bli lönsamt att ha stora artister i utbudet. Men vi får väl se? Om ett år eller så har nog skivbolagen gjort sina kalkyler. Vi får se hur mycket musik som finns kvar på Spotify då.

    ReplyDelete