Monday, January 25, 2010

Guldbaggegalan 2009

Som vanligt när det svenska filmåret summeras så slås jag av hur mycket bra film som jag missat. För jag tillhör den där smala gruppen människor som verkligen älskar svensk film, men som sällan tar mig biografen.

Fyra filmer som försvann lite under galan var Apan, Flickan, Metropia och Mammoth. Jag har bara sett den sistnämnde och måste tillstå att den trots sina kvaliteter ändå är Lukas Moodyssons sämsta film (vilket på inget sätt betyder att den är dålig). Apan vill jag gärna se, speciellt med tanke på hur mycket jag älskade Farväl Falkenberg. Metropia och Flickan låter också väldigt spännande.

Att Män som hatar kvinnor skulle vinna storslam var ju ingen högoddsare, och den var säkert värd sina utmärkelser om man gillar actionfilmer. För min egen del är den typen av filmer med påklistrad punkestitik, stora explosioner och kampsportsinslag något som Hollywood kan hålla sig till. Det intresserar mig inte. Men gillar man sånt så är det säkert välförtjänt.

Att Michael Hanecke vann pris för bästa utländska film var jävligt rolig. Jag har Hanecke-boxen hemma, och det är filmgodis rakt igenom. Det vita bandet lär ju också hålla klass.

Ebbe the movie vann välförtjänt priset som årets dokumentär. Karin af Klintberg och Jane Magnusson måste helt klart vara något av dom hårdast arbetande människorna i svensk media!

Det var kul att Bröllopsfotografen fick pris för både manliga biroll och manus. Kjell Bergqvist och Ulf Malmros är ju ett enastående team. Lägg där till Tuva Novotny och Björn Starin och du har ett DREAM TEAM. Bröllopsfotografen har jag dessutom sett och den är numera, tillsammans med Smala Sussie en av mina absoluta favoriter när det gäller svenska komedier.

Det bästa valet som pristagare under kvällen alla kategorier var dock Anki Lidén.
Jag älskar den kvinnan! Hon är något av en doldis i svensk film, men hennes rollprestation som den döende mamman i Mitt liv som hund är nog den starkaste rollgestaltningen som jag sett i svensk film (jämte Livia Millhages roll i Miffo och Stellan Skarsgårds roll i Den enfaldige mördaren).

Stort grattis till Anki! Nu blir det till att gå och se I taket lyser stjärnorna, Flickan, Apan, Metropia och alla andra grymma filmer som jag har missat!

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/kommersiella-val-av-juryn_4150189.svd

No comments:

Post a Comment