Sunday, October 25, 2009

En vecka med Sverigedemokraterna i media

Ibland skriver jag faktiskt om annat än Sverigedemokraterna. Jag vet att det är svårt att tro, men det är faktiskt sant…

Jag hade verkligen velat skriva lättsamma texter om musik som jag lyssnat på den senaste tiden (med MF DOOM och Ladytron i spetsen). Jag hade gärna skrivit några rader om min feta Michael Haneke-box som jag köpte för 249 pix på Åhléns, men så länge som Sverigedemokraterna behandlas som en rödhårig styvson så måste jag skriva om det. Orättvisorna måste lyftas upp.

Jag tänkte förmedla ett axplock av det som skrivits och sagts om Sverigedemokraterna den senast veckan.

Först ut hade vi ett mordförsök:

Sverigedemokraten Erik Hellsborn utsattes på måndagen för ett attentat. Ute på motorvägen upptäckte han att bultarna till hjulen på hans bil skruvats av.
- Någon ville att jag skulle köra av vägen och skada mig, säger han.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1751617/sd-politiker-utsatt-for-attentat

I en radiodebatt i Sveriges radio fick vi återigen höra den oerhört irrelevanta frågan om Sverigedemokraternas åsikt rörande Judar. Försök nu ta in detta: SD är PROISRAELER!:





Ett stort antal anmälningar om Hets mot folkgrupp har inkommit under veckan med anledning av Jimmie Åkessons debattartikel i Aftonbladet, bland annat från Mariam Osman Sherifay från Centrum mot rasism-fame:

Hela artikeln innehåller inget annat än hat mot muslimer och invandrare. Jimmie Åkesson angriper judiska och muslimska ritualer som Kosher och Halalslakt Detsamma gäller omskärelse av pojkar, som är en judisk och muslimsk ritual. Idag är det svenska muslimer som SD angriper med hjälp av Aftonbladet och ingen reagerar. Vilken grupp angriper SD imorgon? Hur långt kan Aftonbladet tänka sig att gå? Skulle tidningen publicera en artikel där ”judarna” utpekas som det stora hotet mot vårt land?
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/19/mariam-om-ab

Maud Olofsson valde att ta debatten med Jimmie Åkesson i SVT: s morgonsoffa och skrev sedan denna surrealistiska debattartikel:

Till dig som funderar på om det kanske ändå inte ligger något i det som SD nu för fram om problemen med religiös och etnisk mångfald – gå ut en stund i den fantastiska svenska skogen och fundera på hur den såg ut utan mångfald av arter, av färger, av djur. Fundera på hur vacker en regnbåge skulle vara med bara en färg, hur spännande det skulle vara om de bara spelade en enda låt på radion eller bara en slags restaurang var tillåten, och då bara med mat som funnits i Sverige sen, säg 1400-talet. http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article6004365.ab

Hedi Bel Habib gick ut starkt och deklarerade att SD har samer på sin lista över oönskade raser…:

Deras ideologi består därför av ett knippe attityder, där även samerna pekas ut som ett hinder för att förverkliga den renrasiga statsbildningen.http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/22/samerna-star-med-pa-sds-lista-over-oonskade-raser-i-ett-etniskt-rensat-sverige

Veckan avslutas nu ikväll med en ”debatt” i SVT: s Agenda om Sverigedemokraterna, där alla deltagare är rörande överens om att SD är högerextrema nazister:

Får Sverigedemokraterna för mycket uppmärksamhet av medier och politiker? Och vilka erfarenheter ska man dra av den hätska stämningen i Storbritannien, där BBC har släppt in högerextremistiska partiet BNP i finrummet och låter dem vara med i det klassiska politikprogrammet Question Time.
Debatt mellan Mona Sahlin (S), partiledare, vice statsminister Maud Olofsson (C) och Lena Mellin, Aftonbladet och Daniel Poohl, tidningen Expo.

http://svt.se/agenda

Sverigedemokraterna Ungdoms Erik Almqvist kommenterar sändningen här:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/24/svt-bryter-aterigen-mot-de-pressetiska-reglerna

Så ser det alltså ut, vecka in och ut.
Den rödhårige styvsonen ska veta sin plats!

2 comments:

  1. Jag är imponerad av Joakim Larsson som orkade hålla fokus på vad dessa människor egentligen talade om. Det var det värsta dravel jag hört och jag glömde hela tiden bort vad frågan var. En massa ord och inte en enda sammanhållen mening. Betalar staten för detta?

    ReplyDelete
  2. Jo, Gammelsvensk, jag tror tyvärr att vi betalar för det...

    ReplyDelete