Saturday, October 31, 2009

Topp 10 skräckfilmer

Med anledning av Halloween har Totalscifionline sammanställt en lista över dom hundra bästa skräckfilmerna genom tiderna. När det gäller skrämmande filmer så tycker jag personligen att verklighetsbaserade thrillers ofta är läskigare än rena skräckfilmer. Exempelvis hade Elephant, American crime och Zodiak med lätthet kunnat vara med på den här listan om det var ren skräckupplevelse som skulle mätas. Dessutom finns det många filmer med svårdefinierbar genre-tillhörighet som hade kunnat vara med också. Var hör exempelvis David Lynchs filmer? Är det skräck? Drama? När jag gjorde min egen lista försökte jag hålla mig ganska strikt till skräckgenren. Här är min lista (siffrorna inom parentes visar filmens placering på Totalscifi´s lista):

1. The Amityville horror (-)


2. Eden Lake (-)


3. Funny games U.S (-)


4. The ring (-)


5. Psycho (5)


6. Repulsion (31)


7. Scream (95)


8. Rosemarys baby (2)


9. The Shining (1)


10. Bestialiska (49)


http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3730217.svd
http://totalscifionline.com/features/4160-the-100-greatest-horror-movies

2 comments:

  1. Vi ska ha vår traditionella skräckfilms afton i kväll. Jag & stora grabben har ju som känt en förkärlek till denna typ av filmer. Fick ett par tips från din lista på filmer jag aldrig sett. De får bli bonus nån annan kväll när jag lyckas hålla honom hemma hos trista morsan :)

    ReplyDelete