Wednesday, October 7, 2009

Niqab och Burka kan inte förbjudas

Centerledamöterna Lennart Pettersson och Staffan Danielsson vill förbjuda burka och niqab, ute i samhället, på skolor och på arbetsplatser.

Med anledning av detta har Expressen kört en läsarundersökning i ämnet.
96 % av läsarna röstade för ett Burka-förbud.
96 %!

En mer korrekta fråga hade naturligtvis varit huruvida man borde förbjuda Niqab.
Den blå Burkan är ju trots allt fortsatt ganska ovanlig i Sverige, medan den svarta, spökplumpsdräkten Niqab har börjat dyka upp lite här och där dom senaste åren.
Nåväl, det är en parentes i sammanhanget.
Det 96 % av läsarna röstade emot är ju den religiösa, kvinnoförtryckande säcken, och detta oavsett vilket namn man ger den.

Själv har jag lite svårt att se hur man ska kunna förbjuda folk från att klä sig som dom vill (oavsett om det ligger ett mansförtryck bakom ”valet” eller ej).
Jag vill inte se kvinnor i Burka, men jag vill inte se män i assless-chaps heller.
Jag förstår dock att den fria viljan inte kan lagstiftas bort.

Så alltså, låt folk klä sig i burka om dom så vill men gör inga undantag för att hjälpa dessa människor till arbete och bidrag genom särlagstiftning.
Låt exempelvis varje enskild butik, arbetsplats, skola etc bestämma huruvida dom vill ha dessa åkerspöken på sina områden eller ej.

Butiker behöver inte hänvisa till någon säkerhetsaspekt eller dylikt, dom kan redan i dag sätta upp skyltar där dom förbjuder saker som rullskridskor, glassar och lösskägg.

Jag menar, om jag går på arbetsintervju iklädd skidmask, Jofa-hjälm, mantel och balettklänning så kan jag
A) inte förvänta mig att få jobbet
B) inte förvänta mig att arbetsförmedlingen ska vara så välvillig med utbetalning av ersättning

Så alltså, fortsätt för all del att klä er som spöket Labans svarta kusin, vägra ta i hand, men tro aldrig att någon ska acceptera er eller ens våga närma sig er.
96 % vill förbjuda kreationen. Jag är inte förvånad. Det är en läskig kreation, nästa lika läskig som en man iklädd ett par assless-chaps.
Man håller gärna avståndet om man säger så...

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1733438/vill-forbjuda-burka-folk-ar-bestorta

1 comment:

  1. Fågelskrämmorna ute på åkrarna försvann, därför naturligt att svenskarna inte vill ha dem på gator och torg istället! Förbud stämmer med den innebörd jag lägger i begreppet "religionsfrihet"!/Il Padre

    ReplyDelete