Thursday, March 26, 2009

Extremt kort muslimsk ordlista

Ords ursprung och innebörd är något som intresserar mig djupt. Jag tror att man kan lära sig mycket om olika kulturer genom att studera språkets historia.
När Malcolm X satt fängslad så fick han just denna insikt av en muslimsk medfånge.
I det fallet så handlade det om hur ”svart” och ”mörk” har kommit att stå för negativa företeelser medan ”vit” och ”ljus” står för det oskyldigt vackra.
Naturligtvis rörde det sig om en medvetet propagandistiskt missuppfattning i det fallet.
Att svart har fått symbolisera ondska beror naturligtvis på att nattens mörker skrämde. Det handlade inte om att svarta människor i större utsträckning skulle vara svartsjuka, mörksinta, mörkermän som sysslar med svarthandel, svartjobb och svartkonst.

Här tänkte jag nu ta upp tre ord och deras betydelse. Jag vill inte påstå att mina arabiska språkkunskaper är så särdeles goda, men jag har kollat upp mina källor när det gäller dom här orden, och möter jag mothugg så beror det bara på att orden har FLER innebörder än dom som jag nu har listat. För det är verkligen dubiöst det här med arabiskan, det är helt fascinerade: Ord kan ha så djupt divergerande betydelser att man blir helt vimmelkantig.
Det förklarar ju också varför det är omöjligt att få raka besked om vad specifika citat från Koranen verkligen innebär: det beror helt enkelt på hur man väljer att tyda varje enskilt ord. På det sättet kan tolkningsfrågor uppstå om så pass oomtvistliga frågor som huruvida Koranen förbjuder mord eller inte.

Taliban =Pluralform av tálib ”den som söker kunskap, studerande, student”. Betyder även skäggubbe som hatar kunskap, musik och kvinnor.

Emir= Befälhavare, kung. Denna titel tilldelas även den som skurit halsen av minst tio orättrogna.

Islam= Underkastelse… och fred…

No comments:

Post a Comment