Monday, March 23, 2009

Hat= Rädsla= inte alltid ogrundad

Med bekymrade ögonbryn står Andreas Malm i sin bylinebild och undrar varför folk hatar muslimer så mycket? Han besvarar visserligen frågan själv i början av sin text men utkräver ändå ett svar. Han är chockad över hur folk kan tro att Rosengård skulle kunna förvandlas till ett muslimskt styre, helt utanför svensk lag. Är folk verkligen så konspiratoriska tycks han tänka? Har människor tappat huvudet helt? Sitter folk med foliehattar på sig och tror att Malmö ska förvandlas till ett muslimskt kalifat?

SAY WHAT!? Ärligt talat Andreas, du undrar alltså varför folk är rädda för att Rosengård ska förvandlas till något som det sedan länge har förvandlats till?
För någon dag sedan skrev tidningarna om en kille vars hund sköts ihjäl för att han inte ville ställa upp och kravalla i Rosengård. Den misstänkte skytten var förvånad över att det hela hade blivit en rättssak eftersom att dom bägge släkternas ”äldre” hade samtalet och nått koncensus i frågan.
Den händelsen är en av många, och den visar med all tydlighet att Magnus Ranstorps ”famösa” rapport om situationen i Rosengård är fullständigt korrekt.

Det är aldrig rätt att hata någon. Det är aldrig rätt att slåss, men i detta fall så tror jag faktiskt att folk hatar långt mindre än dom räds. Folk räds krig och bomber. Folk räds religiösa fanatiker vare sig dom är kristna eller muslimer (men det är sant att hatet mot muslimer är mångt mycket större eftersom att den fanatiska delen av Islam är långt mycket större).
Folk räds nazister. Folk räds krigsvurmande amerikanska republikaner. Folk räds texasgubbar med cowboyhattar och sydstarflagga på bilen.
Folk räds dina serbiska mördarpatruller likaså.

Folk vill vara i fred helt enkelt, och rädslan är välgrundad i detta fall: det behövs det väl knappast fler kravaller för att inse?

Jag är själv rädd, och jag tänker fortsätta vara rädd. Jag tänker inte be om ursäkt för att det känns obehagligt att bo i en värld där författare, illustratörer och filmare lever med dödshot.
Jag vill gömma mig under täcket i fred: kalla det gärna fobi, men kalla mig inte fascist för jag skulle inte ens kunnat stava till det ordet om det inte vore för Words rättstavningsprogram.

http://www.expressen.se/debatt/1.1507745/hata-muslimer-nya-folksporten#comments

No comments:

Post a Comment