Friday, March 27, 2009

Mannen som gör vad som faller honom in

Mitt i den ekonomiska krisen så väljer jag att gå min egen väg. När andra laddar hem musik så står jag ensam på barrikaden och KÖPER skivor. Konstigt va? Knappt så ni kan tro mig? Nu i dag kom jag hem med Miss Li ”Best of” och bob hunds nya ”Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk”. För någon vecka sedan var det Frida Hyvönen och Those dancing days som låg i väskan på vägen hem. Nästa vecka blir det nog Anna Järvinen och Säkert. Det känns bra, det känns som den där gamla MUF-kampanjen ”Jag älskar att äga”. Men alls inte bara det, jag älskar att stödja också: Jag älskar att stödja den svenska musikindustrin. Jag lever nämligen inte i villfarelsen att dom artister jag gillar skulle leva någon form av lyxliv genererat av konsertintäkter.
Jag tar dock inte ställning i nedladdningsfrågan: det är inget principiellt. Jag har själv laddat ner massor av musik genom åren. Jag vill bara stödja det som jag tycker är bra helt enkelt, och just nu är den svenska popen fantastisk.
Jag startar en trend nu! Med IPRED (hette det så?) och eventuellt fällande dom i Pirate bay-målet så kommer jag nog delvis få med mig andra människor på tåget.
Kom igen nu boys and girls, stöd vår fantastiska musik! Stöd skivbutiker som vågar köpa in det lite udda. Låt skivklimatet bli lika kul som 90-talets där man knappt kunde bärga sig inför nya släpp från North of no south och Silence!

No comments:

Post a Comment