Monday, March 9, 2009

Melodifestivalen final 2009 tips

Nu när finalfältet är klart för Melodifestivalen så tänkte jag försöka mig på en gissning av hur resultatet kommer att bli. Listan har ingenting med min egen smak att göra, utan jag försöker bara läsa av vilka låtar/artister som folk gillar bäst.

1. Bidragets titel: La voix
Upphovsman: Fredrik Kempe
Artist: Malena Ernman
Kommentar: Den förskräckliga operapopen verkar slå an rejält hos folk. Jag kan tänka mig att den här låten kan nå viss framgång även ute i Europa.

2. Bidragets titel: Snälla, snälla
Upphovsmän: Caroline af Ugglas (t), Heinz Liljedahl (m)
Artist: Caroline af Ugglas
Kommentar: Min gissning är att det ”egna” och ”udda” är det som kommer segra i år.

3. Bidragets titel: 1000 Miles
Upphovsmän: Niklas Jarl (t & m), David Stenmarck (t & m)
Artist: H.E.A.T
Kommentar: 80-talshårrocken borde ha dödats vid Video music awards 1992 när Kurt Cobain hånade Axl Rose.

4. Bidragets titel: Baby Goodbye
Upphovsmän: Erik Segerstedt, Mattias Andreasson, Danny Saucedo, Oscar Görres
Artist: E.M.D
Kommentar: Småtjejerna kommer ju att rösta sig trötta på det här bidraget, att dom är tre gör att dom har en fördel jämte den ensamma Måns.

5. Bidragets titel: Så vill stjärnorna
Upphovsmän: Ingela ”Pling” Forsman (t), Bobby Ljunggren (m), Marcos Ubeda (m)
Artist: Molly Sandén
Kommentar: Jag håller med Anna Book, detta är ett sömnpiller till låt. Känslan i sången är, snällt sagt ogeniun.

6. Bidragets titel: Hope & Glory
Upphovsmän: Fredrik Kempe (t & m), Måns Zelmerlöw (t), Henrik Wikström (m)
Artist: Måns Zelmerlöw
Kommentar: Måns är ju poppis, kan kanske hamna högre men jag tror på kvinnorna i år även fast tonårstjejsrösterna inte är att förkasta.

7. Bidragets titel: Stay The Night
Upphovsmän: Anders Hansson (t & m), Mårten Sandén (t & m), Andreas Lundstedt (t & m),
Therese Merkel (t & m), Lina Hedlund (t & m)
Artist: Alcazar
Kommentar: Det här är proffsigt men disco känns ganska uttjatat.

8. Bidragets titel: You’re My World
Upphovsmän: Emilia Rydberg (t & m), Fredrik ”Figge” Boström (t & m)
Artist: Emilia
Kommentar: Gulligt precis som för tio år sedan. Kanske underskattar jag Emilia? Jag tror dock inte att bidraget sticker ut tillräckligt mycket för att nå en topplacering.

9. Bidragets titel: Moving On
Upphovsmän: Sarah Dawn Finer (t & m), Fredrik Kempe (t & m)
Artist: Sarah Dawn Finer
Kommentar: Ju längre ner på listan jag kommer desto svårare har jag att komma på anledningar till att artisterna skulle hamna så långt ner. Visserligen tycker jag personligen att Sarahs bidrag är ganska tråkigt, men jag kan egentligen inte komma på varför det här inte skulle gå hem hos en indolent publik?

10. Bidragets titel: Love Love Love
Upphovsman: Anders Hansson (t & m)
Artist: Agnes
Kommentar: Guldhöfterna kan vifta hur mycket dom vill: disco är död och folk är övermätta av sommarens Mamma Mia-hysteri.

11. Bidragets titel: Alla
Upphovsmän: Dimitri Stassos (m), Henrik Wikström (m), Irini Michas (m), Nina Karolidou (t)
Artist: Sofia
Kommentar: Vad sysslar den internationella juryn med? Kunde dom inte ha valt ett bidrag som kändes genuint och äkta? Var dom tvungen att skicka detta hopkok av alla dom senaste årens internationella vinnare till finalen? ”Alla” kommer bli dead sist.


http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen2009/article4600314.ab

No comments:

Post a Comment