Sunday, March 22, 2009

Grattis Justyna Kowalczyk!

Min favorit i längdåkningen på damsidan, Justyna Kowalczyk vann årets sista race och även den totala världscupen. Justyna var förvisso avstängd för doping ett år under sin juniortid, men preparatet som hon hade tagit har idag plockats bort från dopinglistan. Det är ett smärtstillande medel som bland annat används när man bedövar inför utdragande av visdomständer. Jag kan inte bakgrundshistorien när det gäller Justynas användande av medlet, men jag känner inget behov av att misstro denna fantastiskt sympatiska atlet. Hon har visat att hon kämpar i varje läge, och hon är en av få (den enda?) som deltagit i alla årets tävlingar. Herrsidans vinnare Dario Cologna får väl anses som duktig, men är ack så tråkigt. Justyna är tvärtom, hon får jämt skit för sin dåliga teknik, men hennes hjärta och kämparanda är det ingen som slår. Dessutom ler hon hela tiden, hur mycket det än smärtar.
Dagens tvåa, Therese Johaug är en annan favorit. Hon är en riktigt bergsget som lever upp till sitt smeknamn ”Duracell”. Hon kan även plåga sina motståndare på platten (så som Charlotte Kalla fick uppleva idag).
Apropå Charlotte så hade jag önskat att hon skulle ha haft en större jämnhet denna säsong, men förhoppningsvis kommer det nästa år. Det finns få idrottsögonblick som jag rankar högre än Charlottes ryck i tour de ski 2008, jag hoppas få uppleva liknande bilder längre fram i Charlottes karriär.



För övrigt så tycker jag att dom personerna som spelade vidriga trumpetversioner av “We are all the winners” GÅNG PÅ GÅNG under tävlingarna i Falun förtjänar den gamla IRA-behandlingen: pistolskott i knäskålarna och landsförvisning.


http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_2630163.svd
http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_2629683.svd

No comments:

Post a Comment