Sunday, April 5, 2009

Intressekorgen bångnar: Jimmie Åkesson sjöng en låt om mordet på Olof Palme

Jag har inte tagit mig tid att lyssna på Kalibers reportage om Sverigedemokraterna. Jag kommer nog inte göra det heller. Jag tycker det är ointressant att lyssna på fyllevisor och talibanskämt inspelade med mobilkamera (det finns för mycket sådant på youtube i dessa tider). Jag har aldrig roats av vitsar av den sorten. Däremot har jag vid otaliga tillfällen sjungit med i "Jag sköt Palme" med Looptroop och Pst/Q, för det är en fantastisk låt. Flera vänstermänniskor har närvarat vid dessa tillfällen och gormat med i refrängen. Det finns till och med onda röster som gör gällande att Looptroop själva skulle vara vänsterorienterade (men det kan väl aldrig stämma med den hatiska texten?).
Jag har även hört om vissa vänstermänniskor som heilat sig rödkindade på skoj och som dragit skämt om judar som vaktar sitt guld, och afrikaner som kokar missionärer i stora grytor.
Jag har inte haft kameran och mikrofonen med mig vid dessa tillfällen, jag hade nog inte tyckt att det var inspelningsvärdigt heller om jag ska vara ärlig.
"Jag sköt Palme" är dock länkvärdig, för det är en av dom bästa låtarna i svensk hiphophistoria.



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4831349.ab

No comments:

Post a Comment