Saturday, April 25, 2009

TV 4 vill inte ge Sverigedemokraterna reklamplats

Nytt för det kommande EU-valet är att det är första gången som politisk TV-reklam är tillåten i Sverige. Jag är STARK motståndare till detta eftersom att jag inte vill att Sverige ska närma sig USA i detta fall. I USA satsas ofantliga summor på denna skit: Man smutskastar motståndare och tar billiga poänger med hjälp av kändisar och artister.
Jag kan redan nu se framför mig hur detta kommer att se ut i Sverige: Kristdemokraterna gör en reklamfilm där Alf Svensson går runt bland vackra gamla trähus i Gränna och talar om KD: s äldrepolitik. Kanske spelar gubben en trudelutt på saxofonen ute på Visingsö också?
Moderaterna kör en kampanj med Fredrik och Filippa som bakar bullar tillsammans med barnen, och pratar om saker som man har tid och råd till om man betalar lägre skatt. Kanske kastar dom deg på varandra också, sådär lite skämtsamt, skrattande, familjeharmoniskt…
Sverigedemokraterna kör en reklamfilm där barn dansar små grodorna runt en midsommarstång och… Näe, förresten, Sverigedemokraterna får ju inte visa sin reklamfilm för/på TV 4: a.
Naturligtvis har beslutet INGENTING med SD: s politik att göra. Nädå, enligt TV 4 handlar det helt enkelt om att Sverigedemokraterna är utanför Riksdagen, och någon gräns måste dom ju ändå sätta…
Jag hoppas att TV 4: a står fast vid denna princip nu. Jag sparar deras beslut i mitt långtidsminne. Vid nästnästa Riksdagsval kan vi ha ett läge där KD och Centern (kanske till och med båda) kommer vara utanför Riksdagen. Vi får väl se om dom tillåts köra sina TV-kampanjer då, eller om beslutet var en engångsföreteelse.

No comments:

Post a Comment