Thursday, February 12, 2009

Jay Z rasar inte, han mordhotar

Jag har www.msn.se som startsida på internet. Det handlar om ren lathet, Internet Explorer hade den som startsida när jag köpte datorn och jag har inte orkat ändra...
Jag vet, det är lite som det där gamla Nicko och Pulver-skämtet:
-Hörrödu Nicko, varför har du vänt tidningen uppåner?
-Det har jag inte Pulver, den var såhär när jag köpte den!
Det var väl Lasse Åberg som spelade rollen som Nicko om jag inte missminner mig. Alla sketcher slutar med att Nicko ramlar baklänges från en gärdsgård och slår i marken.
Nåväl, det där var ett jävla sidospår till det som jag egentligen skulle skriva om.
MSN var det. Varje dag som jag går in på internet så möts jag alltså av denna sida och deras värdelösa kändisnyheter. Det handlar alltid om samma, ointressanta kändisar (Paris Hilton, Britney Spears, Justin Timberlake osv). Idag skrev dom att "Jay Z rasar mot Chris Brown". Chris Brown är visst någon som man ska känna till namn, men jag vet av andra tidningars skriverier att denna Chris är Rhiannas pojkvän och att han misshandlade henne häromdagen. Nu har Jay Z sagt att "Chris är en död man". Jag antar att han använde sig av den amerikanska uttrycket "He´s a dead man".
MSN har dock missuppfattat en sak när det gäller uttrycket "rasar". På svenskt mediaspråk betyder "rasar" att någon har en marginellt avvikande åsikt än någon annan. Rasar betyder INTE att personen i fråga är arg, långt därifrån. För att rasa räcker det med att kändisen har sagt något som delvis kan tolkas som ett ifrågasättande av en annan persons åsikt. Ett påhittat exempel: En tokdåre säger att sex med hästar är skönt, en tidning ringer då upp Skansen-Jonas och frågar om hans åsikt i frågan. Denna säger "det låter inte bra". Nästa dag i tidningen kan han läsa "SKANSEN-JONAS RASAR MOT HÄSTKNULLARE". Alltså, låt oss hålla isär begreppen här MSN: Jay Z rasar inte, han mordhotar, det är STOR skillnad mellan dom två ordvalen.

No comments:

Post a Comment