Thursday, February 12, 2009

Ord vs stenkastning

Jag har inte satt mig in allt för mycket i debatten om poliserna som hade använt ord som ”apajävlar” och ”blattesvin” (eller vad det nu var?) under kravallerna i Rosengård. Jag är en människa som dömer folk efter deras handlingar, inte efter deras ordval (jag gillar ju den våldsironiska hiphop-duon Ungdumshälsan gud bevars). Min åsikt är väl ungefär ”det var ju tråkigt att dom sade så”. Mer fördömande är jag inte, för jag skulle inte ens i min vildaste fantasi kunna sätta mig in i hur det måste ha varit att arbeta under den psykiska press som kravallerna innebar. Brottet att kasta sten mot brandkåren är för mig mycket värre än vad rasistiska fraser någonsin kan bli.

Såhär lät det när ämnet diskuterades på Ring P1:

Del 1:


Del 2:


Del 3:



Och avslutningsvis, så här låter Ungdumshälsan, två goa Masthuggare som trots dom hårda orden aldrig begått något större brott än att gilla lite av det gröna och det bruna:

No comments:

Post a Comment