Thursday, September 10, 2009

Verklighetsfrånvänd folkpartist

I filmen Yrrol finns en scen där Johan Ulvesson spelar en politiker som gjort ett uttalande i riksdagen om att svenska arméns JAS-plan borde kärnvapenbestyckas. Han bjuds in till ett debattprogram för att vidareutveckla tankarna bakom förslaget, men debatten dör ganska snabbt när han säger: ”Har jag sagt det? Ja, då får jag be om ursäkt, det var verkligen gripet ur luften”.

Lars Hemzelius (FP) har lagt fram ett (luft)förslag om att en lärares lön borde baseras på det resultat som hans elever når på dom nationella proven. ”Mysfaktorn” borde inte sätta lönen utan det faktiska resultatet.

Vi har sett det här förut. Skolor som inte når resultat ska straffas. Nu är det alltså lärarna som står på tur.

Det är så verklighetsfrånvänt att jag blir mörkrädd!
Förstår Lars ingenting om lärarnas situation?
Förstår han hur svårt det är att nå bra resultat i socialt utslagna områden med en hög procentandel invandrare?

Förstår han vad ett dylikt förslag innebär i form av ytterligare nedrustning av våra förorter?
Förstår han vad det innebär i form av ytterligare brain drain av förorten?
Vilken lärare skulle vilja jobba med problem-kids om han straffades för sitt arbete?

Det tar inte ett år, eller ens tre-fyra för en nyanländ invandrare att lära sig tillräckligt bra svenska för att nå samma resultat som det svenska medlet.
Då har jag inte ens nämnt kulturella skillnader och sociala faktorer: dom kan hålla tillbaka en människa en hel livstid i vissa fall…

Lärare som arbetar i förorten straffas redan idag med en stökig och otrygg arbetsmiljö. Dom skulle straffas ytterligare om deras elevers oförmåga att nå målen skulle styra deras lön.

Lars Hemzelius förslag är helt gripet ur luften. Värt en ursäkt kanske?
–Åtminstone värt ett studiebesök i verkligheten.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3504357.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3501103.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3502421.svd

2 comments:

  1. Lärarnas status måste höjas, och det gör man lättast med pengar. Man borde kanske göra lite tvärtom - ge dem som jobbade i problemskolor extra hög lön. Om de sen förbättrar resultaten i sina klasser - klassen jämförs med sig själv - då vore det läge med extra lönepåslag.

    ReplyDelete
  2. Det låter som ett utmärkt förslag tycker jag.

    ReplyDelete