Sunday, May 31, 2009

Dialogen har aldrig funnits och kommer aldrig finnas

När Jan Björklunds och Nyamko Sabunis äntligen vågar lägga fram ett viktigt och bra förslag för att öka integrationen så får Miljöpartiet och Vänsterpartiet spel.
Björklund och Sabuni vill att man ska ta bort föräldrars rätt att styra över vilka lektioner som deras barn ska delta i.

Som det har fungerat innan så har fundamentalister fått styra skolans agenda genom att lagligt se till att hans/hennes barn har befrias från att delta i exempelvis simundervisning och sex- och samlevnadskunskap.
Rossana Dinamarca från Vänsterpartiet är rädd att ”dialogen” förstörs om förslaget går igenom och att dessa föräldrar nu kommer placera sina barn i religiösa friskolor istället.
Rossana, tror du verkligen att en dialog är möjlig i det här fallet? Hur skulle den dialogen i sådana fall se ut?

-Hej, är det Ibrahim Ali jag talar med?
-Ja
-Ja, hej, jag heter Lisa Andersson och ringer från skolan. Det gäller din dotter Jasmin, jag vet att det står i Koranen och haditerna att det är fel att tala om sex och sådant, och jag förstår det där med att man ska dölja sina behag och så, men skulle du kunna tänka dig att göra ett undantag? Det vore jättebra om Jasmin fick lära sig att homosexuella är lika mycket värda. Det vore jättebra om hon lärde sig simma
*Klick* … herr Ali? Är du där? Hallå?


Dialogen är omöjlig i det här fallet. Vi talar om en bok som inte får ifrågasättas –Det är svårt att argumentera mot det. Vi talar INGA UNDANTAG nu.

Den enda chansen att få igenom en förändring är genom att skolan sätter agendan, att skolan vågar bestämma vad som ska läras ut.
Att skolan bestämmer vad en medborgare i Sverige bör ha för kunskaper för att vara rustad för verkligheten i samhället.
OM skolan har den befogenheten så KANSKE Jasmin kan bli en tänkande individ som tillåts fatta egna beslut som inte bygger på sagor i en bok.


http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_2984317.svd

5 comments:

  1. Jag tycker ju att det här förlaget är något som egentligen vore en självklarhet. Man SKA delta i all undervisning när man bor i ett demokratiskt land. Och ett land som är styrt av en folkvald regering cch inte påverkad av religionen.

    Men..jag är benägen att hålla med i faran att många barn kommer att sättas i friskolor. Och jag ger mig den på att vi kommer att få se fall där kommuner blir polisanmälda för att man tvingar enligt lag religiösa människor att följa rikets lagar och förordningar istället för koranens.

    Men samtidigt så kan detta faktiskt underlätta för dom föräldrar som verkligen vill att deras barn ska bli delaktiga i samhället men kanske inte vågar stå på sig för att resten av släkten tycker att det är fel..

    ReplyDelete
  2. Jag tror såhär: Dom som är såpass religösa att vissa lektionerna väljs bort skulle redan ha valt ett friskolealternativ om detta hade funnits geografiskt närbeläget.

    Men visst, kanske leder detta till att fler väljer friskolealternativet.
    Men å andra sidan så borde friskolor ha samma läroplan som kommunala skolor, och då borde idrott, sexualkunskap etc ingå.

    Jag är för övrigt helt emot friskolor över huvud taget, och främst då religiösa sådana.

    ReplyDelete
  3. Jag satte min son i en Friskola när jag tröttnade på hur uselt den kommunala fungerade där vi bodde för några år sedan. Och jag var lyrisk i början över deras fritänkande osv. Men snart insåg jag faran med just friskolor som kör ett annat stuk än den kommunala. Det finns mycket positivt men jag tror på att alla ska ha samma utbildning i ryggen oavsett om man går kommunalt eller på en friskola. För som du säger, det tas bort viktiga ämnen och delar som dom sen kommer att bli lidande för på ett eller annat sätt.

    Sen när det gäller religiösa så håller jag med, för religionskunskap ska finnas i alla skolor, men inte bara en enda religion..och skolans undervisning får inte vara partisk på något sätt.

    ReplyDelete
  4. Jag har den fullaste förståelse för att du satte din son i friskola. Skolan idag är en farlig plats för många elever (jag minns redan på min tid att uppgörelser med kniv förekom på min högstadieskola).
    Men i min utopiska värld så skulle inte friskolor få finnas. På 90-talet så hette det ju att man tillät friskolor för att det fanns ny spännande pedagogik och nya metoder som bättre var anpassade efter den enskilde elevens förmåga. Friskolorna skulle bättre ta till vara dom smarta elevernas behov.
    Det var naturligtvis bara en omskrivning av att man inte ville se sina barn i en stökig förortsskola med våld, hot och mobbing.

    ReplyDelete
  5. Där håller jag med dig till fullo.

    Vet du appropå det du skrev så kom jag att tänka på en av anledningarna till varför jag sedemera tog bort honom där ifrån. Det var för att ett par föräldrar valde denna skola för att deras barn var sk problembarn i den ordinarie skolan, dom ville att barnen skulle få en chans som alla andra. Dock blev det så dessa barn skuffades undan eftersom dom inte var smarta nog och krävde tid. Sånt gillar jag inte så då var jag tvungen att protestera genom att gå tillbaka.

    ReplyDelete