Tuesday, May 5, 2009

EU-valet

EU-val har en tendens att bli protestval.
Junilistans framgång visade med tydlighet att röstandet i EU-valet är betydligt friare och mer öppet än ett riksdagsval.
Min gissning är att det kommande EU-valet kommer bli det största missnöjesvalet någonsin.
Troligtvis kommer vi ha representanter i Europa från såväl Junilistan, Piratpartiet och Sverigedemokraterna.
Resultatet ska naturligtvis inte ses som indikation på var rösterna kommer att hamna år 2010 men det kommer att bli en jävla näsknäpp för dom etablerade partierna, det är jag övertygad om.

4 comments:

  1. Jag hoppas i allra högsta grad att du har rätt i din analys. För missnöjet är inte obefogat. Dock tror jag att junilistan försvinner..sen står det mellan SD & PP.

    Och återigen, jag älskar att läsa dina poster, du skriver på ett sätt som är otroligt. Credit för det!

    ReplyDelete
  2. Det har inget med det här att göra, men tänkte att detta var enklaste vägen att nå dig. Drottning Rania av Jordanien snackar om kvinnors situation i Mellanöstern. Kort men lite intressant.

    http://www.youtube.com/watch?v=jyCB-ULChV4

    ReplyDelete
  3. Erik: Jag såg att det gick på TV idag men jag ska kolla på klippet senare.

    Milla: Tack återigen! Jag tror att du kan ha rätt om Junilistan, men jag tror ändå att en del av dom som röstade på dom förra gången kan hänga kvar av ren vana och rösta på dom nu igen.

    ReplyDelete
  4. Väldigt luddig video Erik. Självklart är det skillnaden mellan ett land som Jordanien och exempelvis Jemen. Självklart är det en skillnad mellan Saudiarabien och Turkiet, det behövs väl inte Rania för att bekräfta?
    Jag hade helt klart tyckt att det var mer intressant att se en reseskildring, ett reportage, what ever.

    ReplyDelete