Monday, May 4, 2009

Vad satir kan och borde vara

Det är inte utan att jag är rödkindad när jag skriver detta inlägg, jag är nämligen utanför min comfort zone nu. Det känns som om jag måste poängtera det. Det finns väl för mycket ängslighet kvar inom mig antar jag?

Men samtidigt så är det exakt såhär som satir ska kännas. Satir ska vara vass, inte kamma medhårs. Satir ska inte rädas att sparka nedåt. Överdrifterna ska vara så groteska att man blir äcklad.

MetalMatte88 på youtube har på ett väldigt drastiskt och raljerande sätt beskrivit baksidorna av invandringspolitiken i Sverige. Alla invandrare dras över samma kam och benämns som ”blattar”, Mona Sahlin kallas genomgående för ”Mona Muslim”.
Det är ett språkbruk som värker i min sköra PK-nerv. "Men så får man väl inte säga?".

Det vore lätt att avskriva MetalMatte88 som en tokig rasist, men ju mer jag tänker på saken, desto mer tycker jag att han liknar den enda sanna satiriker som levt i detta land, Lars Hillersberg.

För när Lars ritade judar med krokiga näsor och händerna utslagna i en oförstående gest (i exemplet nedanför visserligen i självporträttsform) så gör MetalMatte88 naturligtvis samma sak, fast tvärtom.
Och det blir så pinsamt hårdslående att man lämnas varmkindad och matt.
Det här är vad satir kan och borde vara.
Lars hade säkerligen inte varit stolt, men han hade troligtvis förstått.

Reinfelds sång av MetalMatte88:



Teckning av Lars Hillersberg:

3 comments:

  1. blattar kallar sig själva blattar och Mona blir nog inte kränkt av att kallas Mona Muslim eftersom hon vill ha med Allah.
    Du vet ingenting om Metalmatte88, finns inget rasistiskt i hans videos, alla avsnitt är tagna från verkligheten fast omgjorda i tecknad folk med lite sång på.
    Hade han vart rasist om han filmat blattar som håller på såhär i verkligheten?
    vi alla andra upplever exakt de Metalmatte har påpekat, och han är en av de få som vågar göra det, tycker de är svagt av sånna som dig som ska trycka ner personer och anklaga dom för att vara rasister pga av detta, hade hans videos vart helt overkliga hade du aldrig brytt dig, ingen annan för den delen.

    visst, du får skriva massa bullshit i din lilla patetiska blogg, men då får du räkna med kritik

    ReplyDelete
  2. Wow! Snacka om missriktad ilska... Snacka om brist i läsförståelsen. I inlägget så likställer jag MetalMatte88 med Sveriges enda sanna satiriker. Läs om. Läs rätt.

    ReplyDelete
  3. Jag håller med om att man blir rödkindad. Vet inte hur man ska reagera när ens elever tittar och skrattar, ska man förklara satiren eller stänga ner datorn. Jag gjorde båda. Att användaren heter metallmatte88 kan övertolkas?

    88 förknippas lätt med den åttonde bokstaven i alfabetet (H), 88 brukar förknippas med nazism (88 = HH = Heil Hitler). Kan det bara vara ett sammanträffande?

    Till du som blev arg i din kommentar undrar jag ifall generalisering är vanligt i din vardag? Tror du att alla i Sverige upplevt det som visas? Menar du att alla invandrare är likadana? Jag antar att du känner metalmatte ganska väl eftersom du vet att händelserna är tagna från verkligheten?

    Rikta din ilska på något produktivt, skaffa en utbildning och lite förståelse för världen vi lever i.

    Hej

    ReplyDelete