Friday, May 1, 2009

Peter Wahlbeck-special

För mig är Peter Wahlbeck en sann allkonstnär, en person som med bravur har gjort i stort sett allt inom den kreativa sfären.

För att nämna några av hans projekt:
TV für alle
Kalender für alle
Film für alle
Music für alle
Balett für alle
Cabaret für alle
Bok für alle
Stå upp für alle

Han blandar verkligen och ger som en croupier, ena gången är han pajig gäst in nått dåligt lekprogram på trean, nästa gång levererar han djup samhällskritik i Ring P1.
När Peter började sin ståuppkarriär så var det med figuren Moderatkommunisten, en karaktär som blandad humor och allvar till den graden att folk inte visste om han skämtade eller var på allvar. Den figuren finns fortfarande kvar i Peters sätt att framföra sina skämt/sin kritik.
Folk vet inte var dom har Peter, dom vet inte var han står någonstans.
Ingen kan som Peter skapa pinsam tystnad. Många skäms å Peters vägnar, förstår sig inte på honom, tror att han är psykiskt sjuk. Det är ofta så med genier, dom går inte alltid hem i dom breda folklagren.
Jag hyser väl ingen direkt förhoppning om att han någonsin ska bli folklig och populär, men jag vill med detta inlägg visa lite på den bredd som han besitter.

Peter skallknullar allt motstånd i Grillad:


Peter pratar viktiga saker med en livrädd och flamsig Täppas:


Peter är över mediaidioters huvuden när han pratar om danskar:


Peter blandar galenskap med genialitet:

2 comments:

  1. Hatar karlen. Men den striden får vänta (av förklarliga skäl) =).

    Har en kompis som han raggat på för en herrans massa år sen. Om du vill så kan jag be henne redogöra för hur den upplevelsen var? (vet inte om den var positiv eller negativ)

    ReplyDelete
  2. Det är bara att lära sig att älska, för karln är ett geni. Förslagsvis så börjar man med skivan "Stå upp für alle" och går sedan vidare till "Music für alle".

    Jag har hört en hel del om Peters beteenden i privata sammanhang, och jag vet att han är lite speciell. Kan tänka mig att han är lite speciell när han raggar också...

    ReplyDelete