Sunday, May 24, 2009

Man mobbas inte med punchlines

På Aftonbladets debattsida går Katarina Rosenqvist från antimobbingorganisationen Friends ut och fördömer SVT: s program Grillad. Programmet har verkligen attackerats från alla håll och kanter, men Katarina är nog ändå den som är mest fel ute av alla kritiker. Hon säger att Grillad lär barnen att mobbas. Det är helt befängt: mobbing ser inte ut så. Mobbing innebär inte att någon står och drar Yo mama-skämt. Mobbing innebär inte att man drar roastskämt.
Det är faktiskt läskigt att någon som arbetar med mobbingfrågor inte vet hur mobbingen ser ut.
Friends-reklamfilmen med den söta tjejen som sjunger en sorglig låt om sitt liv som mobbad missar också målet. Varför skulle en välartad, söt övre medelklasstjej som går på Lasse Kühlers dans och sångskola mobbas?

Man kan mobbas av en massa olika orsaker. Man kan mobbas för sin klädsel, för sitt utseende, för sin lukt, för att man är svensk.

Men aldrig någonsin har jag sett barn mobba varandra med punchlines.
Det existerar inte i mobbarens sinne att vara rolig när man är ute efter att såra.
Snarare skulle jag vilja påstå att humorn fungerar som självförsvar mot mobbare.
Det är med humorns hjälp som en fysiskt svagare person kan vinna över sina antagonister.
Även om det är överdrivet att säga att dom flesta komiker har varit mobbade som barn så ligger det i alla fall en viss sanning i det.
Att säga ”du är ful” är alltid mer effektivt för mobbaren än att säga ”det ser ut som om du har Chewbaccas mormors fitta på huvudet”
Den senare citatet är snarare den mobbades motreplik.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article5203891.ab

4 comments:

  1. Klockrent! Jag önskar att jag hade blivit mobbad av punchlines, för då hade jag åtminstone kunnat få mig ett skratt på köpet. Dock har du rätt i att humor är ett användbart vapen för mobb-offer. Jag började med det då jag var så härdad att jag knappt brydde mig längre.

    ReplyDelete
  2. Tack! Ja, mobbare är inte kända för sin humor.

    ReplyDelete
  3. Du vet inte vad du pratar om. Tyvärr. Jag har aldrig sett någon mobba någon utan att komma med någon vitsig punchline eller liknande. Inte för att vara rolig utan för att det låter verkligare. Jag har aldrig hört någon säga" haha du har glasögon" men ständigt hört "haha tjena harry potter" o.s.v

    ReplyDelete
  4. För mig är "haha tjena Harry Potter" samma sak som "glasögonorm" dvs ingen lustighet.
    Det skulle vara ganska platt att i en roastning kalla någon för Harry Potter.

    ReplyDelete