Tuesday, May 12, 2009

Skräcken för tillsatsämnen

Det senaste tiden har skräcken för tillsatsämnen i mat spridit sig som en löpeld genom media. Jag antar att det hela började med Mats-Eric Nilssons bok "Den hemlige kocken". Jag måste säga att jag förblir orädd.

Tillsatser används i huvuddel av två orsaker:
1) Det gör att maten håller bättre
2) Det gör att maten ser mer aptitlig ut

Man dör inte av tillsatser, aromer osv, man tar inte ens skada av det. Om jag ska vara ärlig så tycker jag till och med att sjukhusmaten ser riktigt god ut: bra mycket godare än skolmaten såg ut på min tid i alla fall.

Sedan skiter jag fullständigt i vad man har i maten så länge som det är ofarligt: Jag reciterar en Jim Gaffigan-dialog:
- You eat THOSE chicken nuggets, do you KNOW what they are made of?
- No, but please tell me, because they are delicious!



http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2869511.svd

1 comment:

  1. Bra med någon som vet lite i fråga. Kanon!

    Tror nog att du uppskattar mitt inlägg som handlar om samma sak.

    Ha De gott / Joakim

    ReplyDelete