Saturday, May 2, 2009

En rolig ursäkt

Sedan ungefär en vecka tillbaka har jag haft ALLA kanaler från Comhems digitalTV-utbud gratis. Jag vet inte riktigt varför, men det är ju trevligt. Jag fastnade för programmet ”Antique road show” på BBC. Det är den engelska förlagan till Antikrundan (för ni trodde väl inte i er enfald att Antikrundan var en svensk programidé?).
Nåväl, det här är verkligen irrelevant kuriosa, men det var en händelse i programmet som jag upplevde som väldigt rolig, som fick mig att garva rakt ut.
Det var så att en tant hade med sig ett brosch som var tillverkad i Tyskland. Smycket var från tiden för andra världskriget. Hennes engelske far hade fått smycket i Tyskland under kriget.
Detta är naturligtvis ett känsligt kapitel för engelsmän, men på detta sätt beskrev hon hur det kom sig att smycket hade hamnat i hennes ägo::

”Min far blev tillfångatagen av Tyska soldater under kriget och sattes på ett tåg som skulle föra honom till ett koncentrationsläger i Tyskland, men min far lyckades hoppa av tåget i Berlin och fly. Han lyckades gömma sig undan militärerna under hela kriget arbetade med allt möjligt för att överleva. Han fick broschen som betalning för ett jobb som han hade utfört, och efter kriget så återvände han hem till England”.

Är jag ensam om att finna vissa hål i denna historia? Ett koncentrationsläger i Tyskland?
En godsvagn med defekt hasp? En engelsman som utan tyskkunskaper lyckas klara sig under hela kriget genom att göra alltiallojobb i Berlin?

Jag tror snarare att denna sanna historien är följande:

”Min far var en av alla dom i europa och england som under 30-talet rycktes med av fascismens ideal och som tyckte att Hitler var en skön gubbe som hade insett att judar var jordens kackerlackor. Han flyttade till Tyskland med löfte att han skulle få pengar och bostad mot byte av diverse information som han kunde delge nazisterna. Han fick bland annat detta fina smycke som ett tecken på hans uppskattning. Efter kriget så skämdes han som hund och för att undvika att lynchas som krigsförbrytare så flydde han tillbaka till England och kokade ihop en historia om att han hade tagits som krigsfånge”.

Det är naturligtvis spekulation från min sida, men jag tycker helt klart att story nr 2 känns mer trovärdig…

2 comments:

  1. haha kan inte låta bli att skratta faktiskt, din version är helt klart mer trovärdig och du beskriver det ju så klockrent!!

    ReplyDelete
  2. Tack, jo jag tror nog att det var så det var

    ReplyDelete