Sunday, May 17, 2009

Eurovision Final 2009

Eurovisionen är slut för i år –Pust! Det har verkligen varit en pers/pest att lyssna igenom dessa bidrag. Huga!
I vanliga fall brukar det finnas åtminstone 2-3 låtar som jag gillar. I år räknade jag till noll.
Visst, det fanns bidrag som jag tyckte var okej som Norge, Frankrike och Moldavien, men inte mer än okej.

Ryssarna har verkligen spänt musklerna i år och presenterat bombastiska Tingaling-nummer i både semifinalerna och finalen.
Det har varit ryska björnar, dockor, balalajkor och Röda arméns manskör.
Tyvärr verkar det som om man inte hade tillräckligt mycket pengar över för att få fram någon respektabel programledare.
I finalen slapp man visserligen Roman Polanski on ice men fortsatt var det stora problem med manus och engelskakunskapen. Underligt att ett så stort land inte kan få fram en enda programledare som kan säga ”Hello Europé” utan att låta som en Bond-skurk.

Att Andreas Rybak skulle vinna var naturligtvis inte helt överraskande men att han skulle vinna så överlägset var chockartat. Det förklaras nog med det nya jurysystemet. Norge hade vunnit oavsett men med juryns inflytande så var seger stensäker.
Jag vet dock inte om jag uppskattar juryn. Visst, det är väl kul att ett land som Storbritannien för en gångs skull kan placera sig en bit upp men jag tycker ändå att folket ska få välja segraren trots allt kompisröstande.
Apropå röstandet så har vi Svenskar ingenting att skylla på i år. Det var varken Öststatspakter eller Juggepakter som fällde avgörandet: vi förseglade vårt öde helt själv genom att skicka en operapoplåt till finalen.
Jag vet inte hur svenska folket tänkte riktigt när dom röstade?
Vi hade naturligtvis nått betydligt högre upp på listan med en låt som ”Snälla, snälla”.
För att nå ända upp till toppen hade vi dock behövt någon riktig artist (alltså någon som kan hålla EGNA konserter utan att det presenterar som ett paket med Lasse Kronér, Robert Wells och Robert Gustafsson).

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/melodifestivalen/artikel_2908021.svd

2 comments:

  1. Så går det när hela schlagermaffian består av samma bögar som tar varandra bakifrån. Inget nytt blod ger inavel.

    Jag kräver Björkmans avgång. Annars slutar jag betala TV-licensen.

    ReplyDelete
  2. Anonymous: ditt svar går inte till världshistorien som det brightaste...

    ReplyDelete