Friday, May 22, 2009

Now SVT does something like this…and TOTALLY redeem themself!

Jag hackade ju på SVT häromdagen för att dom just nu repriserar dom två sämsta humorproduktionerna någonsin (Sjukan och Pistvakt). Ilskan släppte dock snabbt när jag i tablån såg att dom i morgon Lördag kommer sända Henrik Schyfferts fantastiska försvarstal till 90-talet. Jag var och såg föreställningen på Cirkus för några månader sedan och jag berördes enormt av Henriks humor och nyvunna allvar.
Henrik har ju aldrig varit särkilt folklig. Inte ens under Nile Citys glansdagar förstod sig folk på honom och hans smala humor. Gemene man har alltid sett honom som en viktigpetter som hellre slänger in indiemusikreferenser än vågar skämta om sådant som verkligen berör.

Själv har jag alltid befunnit mig på samma våglängd som Henrik, har förstått alla dom där skämten om obskyra brittiska DJ: s och Hadar Cars-figuriner, men jag måste erkänna att allvaret i showen ger en tyngd som han tidigare har saknat.
Vid ett par tillfällen i showen så blir det pinsam tystnad på ett bra sett: Allvar som kväver skratten för ett ögonblick.
Sedan på´t igen.

Namnreferenserna haglar fortsatt tätt, men denna gång kan folk faktiskt uppskatta skämten fullt ut även om namnen inte alltid är bekanta.

Jag tror till och med att Henrik har chans att bli folklig efter det här.

No comments:

Post a Comment