Monday, May 4, 2009

Rättsväsendet agerande underligare än Nugs

Nug gjorde i mitt tycke ett fantastiskt examensarbete i Territorial Pissing (och då har jag inte ens sett verket i fråga, bara korta klipp från ett liknande verk). Det är känslan som jag gillar, uppkäftigheten, en ironisk sten i huvudet på ”mannen”, Nirvana-referensen, rullningarna på golvet, den svarta ninjadräkten, what ever nevermind.
–Det sinnessjuka i det hela om ni så vill

Men rättsväsendets agerande är verkligen underligare än Nugs. Man tar inte ens in Nug till förhör eftersom att man förutsätter att han kommer neka. Det kanske är sant, men torde det inte vara ställt utom allt rimligt tvivel att Nug antingen ÄR gärningsmannen eller att han vet vem gärningsmannen är? Jag kanske inte kan lagen så bra, men om man VET något men förtiger detta i ett förhör kan man inte dömas för mened då?


http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2836181.svd

3 comments:

  1. Svenska polisen och vårt rättssystem tävlar med albanien i inkompetens

    ReplyDelete
  2. Men det faktum att personen bakom konstverket inte erbjudit sig att betala för skadorna - det gör i mina ögon konstverket helt värdelöst. Eller värre än värdelöst egentligen, nu är det bara vandalism. Hade personen varit rakryggad nog att ersätta sina skador hade det kunnat vara nåt.

    ReplyDelete
  3. Polpottan: Det kan jag till stor del hålla med om. Jag föredrar provocerande konst där utövaren, i dom fallen han/hon begår ett brott även tar sitt straff.

    ReplyDelete